k-ommentar.blogspot.com. Oplevelses-klumme.
Gl. Haderslev Kirke. D. 25/3 2021, kl. 17.00. Musikandagt.
”Påske i toner og ord”. Medvirkende sognepræst Judith Legarth.
Organisterne Janne Roager og Judith Kristesen.
Den traditionelle påskeløber var lagt ud op gennem Gl.
Haderslev Kirkeskib, og alterlysene samt de elektriske lys var tændt. Der
var en behagelig temperatur i kirken og Dannebrog var hejst. Kirketjener
Jan Schmidt havde forberedt vores påske optakts oplevelse, og instruerede os i,
hvor vi burde side, med de kendte, og lidet elskede corona afstande. Og
således sad vi 25 personer i kirkerummet (der var plads til 41), da kirkens to
klokker adviserede, at nu var det tid til at lade sindet berede sig på påske
højtidens komme.
Vi fik de 3 x 3 bedeslag, og Ivar Mæland s komposition til
”Hil dig frelser og forsoner” tonede ud i kirkerummet. (klummeskriveren tror at
det var både organist Janne Roager og organist Judith Kristesen s fire hænder
og fødder, der under denne musiske indledning sad på orgelbænken, under denne
indledning.
Liturg sognepræst Judith Legarth bød velkommen.
Johs. Brahms: ”O hovet højt forhånet / ”Herzlich tut mich
verlangen” op. 122, nr. 10”. fulgte efter. Tonelejet var i moll, i denne
indledende musiske påske uges stille dage.
Og underbygget af læsningen: ”Markus 15, 22-37. Jesu
korsfæstelse og død.
Jehan Alain: ”Litanies” op. 79. En lidt overraskende
klar musisk erkendelse af det uundgåelige ”Jesu død”. En musisk teknisk
svær og yderst dramatisk markering.
Læsningen af Matthæus 27, 57-61 Gravlæggelsen, fulgte efter.
J.S.Bach:
”Ich ruf zu dir” BWV 639. Bach s stille erkendelse af profetiens
opfyldelse.
Og så den lykkelige læsnings observation i læsningen af
Johannes 20, 1-8 Jesu opstandelse ! ”Herren er opstanden, ja han er sandelig
opstanden”. ”Han så og troede”.
J.S.Bach:
”Air” fra orkestersuite nr. 3 I D-dur. Og Bachs stille jublende
musiske eftertanke. De klare og lyse ”Air” toner.
Vi hørte den sidste læsning af Johannes 20, 11-16 ”Den opstandne
Jesus og Maria Magdalene.
Vi bad et fælles ”Fadervor” og fik ”Velsignelsen”.
C. M. Widor: ”Toccata” i F-dur fra 5 orgelsymfoni af C. M.
Widor. Og sluttelig så lød den kendte franske ”Toccata”. Glæden var
fuldendt, og de opløftende brusende orgeltoner fyldte Gl. Haderslev Kirkerum.
TAK for en meget fin musisk og tekst læsnings påske optakt !
Klumme skriver Kaj Kongsted. k-ommentar.blogspot.com. Hvor
ovenstående oplevelses-klumme lægges ind sammen med billeder fra musik
andagten, og som kan deles af alle.
Kommentarer
Send en kommentar