Gå videre til hovedindholdet

Oplevelses-klumme.


 

k-ommentar.blogspot.com.  D. 31/7 2021, kl. 16.00.  Oplevelses-klumme. Slesvigske Musikhus, Haderslev.  Foreningen Cantabile: ”lille Sommer Festival”. ”ALSO SPRACH RICHARD STRAUSS. Liederkonert med sange af Richard Strauss. Koncertarrangør og koncert sangerinde Maria Johannsen.  Pianist Malou Reitberger.

Det var den sidste af i alt 7 koncert arrangementer i ”lille Sommer Festival”.  Og det var arrangøren af ”Sommer Festivalen” og indehaver af ”foreningen Cantabile”, Maria Johannsen, der bød velkommen, og udtrykte taknemmelighed over det forholdsvis store antal tilhørere der var mødt frem.

Det informative program indeholdt en præsentation af koncertens gennemgående komponist Richard Strauss (1864-1949), samt af koncertens sopran solist Maria Johannsen og pianist Malou Reitberger.

Og koncerten første ”Lieder” var:

”Nichts” op 10 nr 2 (1882). Med tekst af Goethe: Faust II 6225f. 

Derefter fulgte:

”Die Nacht” op 10 nr. 3. Med tekst af Hermann von Gilm. 

”Allerseelen” op 10 nr. 8.  Og hvor teksten var af samme forfatter.

Efter de tre første sange, hvor Maria Johannsen synger med en overbevisende følsomhed og engagement. Gav pianisten Malou Reitberger og en orientering om hvordan det føles at spille Strauss.  Og hvor hun sammenlignede det med at forberede og nyde et godt måltid mad.  Hun spillede derefter:

Richard Strauss: ”Andante op 3 fra Fünf Klavierstücke”. Med et overbevisende engagement.

Liederne:

”Matrigal” op. 15 nr. 1 (1884), Med tekst af Michelangelo.

”Nur Mut” op 17 nr. 5 (1885-87), og tekst af A.F. Von Schack.

”Ich trage meine Minne” op 32 nr. 1 (1890). Tekst af Karl Friedrich Henckell.

”Meinem Kind” op.37 nr. 3 (1896-98). Tekst af Gustav Falke.

”Leise Lieder” op 41 nr. 5 (1899). Tekst af Christian Morgenstern.

”Morgenrot” op 46 nr. 4 (1899-1900). Tekst af Friedrich Rückert.

fulgte efter, og hvor vi må overgive os til Maria Johannsen s indlevelsesrige fortolkninger af ”Liedernes” forskellige særpræg og fortællinger.

Malou Reitberger orienterede os igen om det ganske særlige i at spille Strauss musik, og spillede:

Richard Strauss: ”Auf stillem Waldespfad” op. 9 nr. 1 fra Stimmungsbilder.

Maria Johannsen kom indimellem de enkelte lieder, med informative oplysninger om sangene, deres oprindelse, og for nogle, ganske særlige historie.

Så fulgte liederne:

”Gefunden” op 56 nr. 1 (1905). Med tekst af J. W.Goethe.

”Sinnspruch” (1919). Tekst fra West-Östlicher Divan, Buch der Parabeln.

“Durch allen Schall und Klang” (1925). Og tekst fra same som ovenstående, men Buch der Betrachtungen.

”Zugemessene Rhythmen reizen freilich (1935).  Og igen tekst som ovenstående, men fra Bush Hafis.

”Heimliche Aufforderung” op 27 nr. 3 (1894). tekst af John Henry Mackay.

”Zueignung” op 10 nr. 1.. Tekst af Hermann von Gilm.

TAK for en fin koncert oplevelse.

Og med disse sidste Lieder i dette sidste arrangement i ”lille Sommer Festival” 2021, er der stor grund til at takke ”Foreningen Cantabile”  Maria Johannsen, fordi de holder den klassisk/musiske tradition i hævt.

 

Klumme skriver: Kaj Kongsted. k-ommentar.blogspot.com hvor ovenstående oplevelses-klumme lægges ind, sammen med et billede af de to medvirkende i dagens koncert, og som kan deles af alle.

 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

k-omentar-oplevelses-klumme. D. 4/1 2025.

 k-ommentar-oplevelses-klumme. D. 4/1 2025. Det var i "Den Gamle Katedral Skole s Festsal", Gåskærgade, Haderslev (øverste billede-I sal., med de høje blyindfattetede ruder), Koncertforeningen "Cantabile", havde arrangeret "Nyt-Års-Koncert" d. 4/1 2025, kl. 15.00. Og vi har flere gange gennem året erfaret, at denne nostalgiske festsal har et helt specielt stemningsfyldt look, over sig, og også ved denne lejlighed dannede rammen om et prisværdigt initiativ: "En Nytårs-Koncert", som i høj grad var musisk-kvalitativ, et opløftende alternativ til så megen ellers "bulder og brag, både fyrværkerimæssig og musisk nyt-års-fejring". Og når vi så samtidig fik et drys af sne, og temperaturer der ligger lige omkring frysepunktet, så var de vejrmæssige og lokalemæssige rammer skabt for denne "Nyt-Års-Koncert-Fejring". Som blev indledt med en velkomst af koncertarrangøren og sopran solisten Maria Johannsen. Og så fulgte ellers en række popu...

k-ommentar-klumme. D. 27/10 2024.

Nedenstående k-ommentar-klumme omhandler gudstjenesten i Hertug Hans Kirke kl. 10.00, og den efterflg. jubilæums reception for kirketjener Inge Vognsen (øverste billede),  de tre øverste billeder  omhandler gudstjenesten og receptionen. Og de to nederste billeder omhandler "Musikandagten" i k-ommentar.blogspot.com   k-ommentar-klumme. D. 27/10 2024, kl. 10.00. Haderslev Domsogn. Hertug Hans Kirke: ”Gudstjeneste”.   Det var en almindelig søndags gudstjeneste denne 22. søndag efter Trinitatis, og så var den alligevel slet ikke ganske ordinær og almindelig.  For det var i en særlig anledning vi denne søndag, blev budt velkommen ved kirkens indgang og fik vores salmebøger og en tryk af en ganske særlig salme: ”Et hus at komme til”, af en frisk og smilende kirketjener Inge Vognsen, som netop denne dag fejrede, at hun har været ansat i Haderslev Domsogn i 25 år, og heraf været særlig tilknyttet Hertug Hans Kirke, de seneste år. Og i den anledning var det også...

kommentar-klumme. D. 7/11 2024.

 k-ommentar-klumme. D. 7/11 2024, kl. 20.00. Haderslev Domkirke: Vor Frue Cantori "Musik i mørket" ! Det var en helt fantastisk tilstrømning til denne kor-koncert oplevelse i Haderslev Domkirke,(øverste billede) idet alle normale kirkebænke og stole pladser i Domkirken var besat, da kirkens el-belysning blev slukket totalt, og "Vor Frue Cantori" ca. 30 medlemmer og deres korleder Juliane Ilgner, i "ly af mørket" havde "sneget" sig ind i Domkirken (mellemste  billede) og tændte deres små elektriske node og  tekst lamper, hvorefter de gav os alle en ypperlig kor-koncert oplevelse. Hvor koret i første afdeling stod på positionen under hoved orgel i Domkirkens vestlige ende. Og i sidste afdeling at have bevæget sig op på positionen på kortrappen. Og hvor fra vi så sluttelig, og efter at Domkirkens elektriske lys igen var blev tændt, kunne give dem, og organist Thomas Obeth, som dels havde spillet tre værker på hoved orglet, og akkompagnerede koret på...