Ovenstående billede relaterer til k-ommentar-klumme 12/8 2022 s omtale af bl.a. "Danmarksdemokraterne", der promoverer partiet som værende en del af den "Jyske muld". Se den klumme og dagen 13/8 k-ommentar nedenfor.
k-ommentar.blogspot.com k-ommentar-klumme 12/8 2022: ”Når en politisk vinder og en tilsyneladende politisk taber mødes”. / k-omentar 13/8 2022. Hvad k. hørte, så og mener om de forudgående, nutidige og kommende døgns aktuelle begivenheder.
K-ommentar-klumme 12/8 2022.
”Mødet mellem ”Danmarksdemokraterne” s og ”Dansk
Folkeparti” s ledere, og med ”Nye borgerlige” med som ”sekundant”.
Det var Radio 4, der havde taget det første initiativ til,
at Inger Støjberg, og Morten Messerschmidt skulle mødes i radioens udsendelse
”Det blå Hjørne” d. 12/8 2022, kl. 11.00-12.00. Og radioen havde så også
inviteret ”Nye Borgerlige” s leder Pernille Vermund, der imidlertid var
forhindret, og havde sendt FT. medlem Lars Bøje Matthiasen. Med som ”Tredje hjul
i den blå gik”, og hvor ”Danmarks avisen”s redaktør Kasper Dahl skulle være
”Sekundant”.
Morten Messerschmidt havde imidlertid udlagt disse forlods
aftalte invitationer, på Dansk Folkeparti s Sommergruppe møde 10/8 2022 i
Roskilde, som en opfordring til Inger Støjberg, om at de to skulle mødes og
tale om forskelle mellem deres to partier. Det blev således et udbredt medie
emne i dagen 11/8, og hvorfor interessen for denne udsendelse også d. 12/8
2022, kl. 11.00, var optimal.
Morten Messerschmidt, var med fra Radio 4s studie i
København, og Inger Støjberg var med fra Radioens hovedkvarter i Aarhus.
Hvorimod det aldrig i løbet af udsendelsen, blev klart for k-ommentar, hvorfra
Lars Bøje Matthiasen var med. Men det stod fra starten af udsendelsen
klart, at den voldsom store poltisket to eller trekamp blev det ikke. For
der er adskillige sammenfald mellem ”Danmarksdemokraterne” s og ”Dansk
Folkeparti” s politiske synspunkter, og hvor ”Nye Borgerlige” s synspunkter, så
også på mange måder lægger sig op ad de to andre partier s . Timens
”politiske samtale”, mellem de tre, som k-ommentar opfattede den, mere end en
diskussion, gik mest på ønsket om af komme ud af de internationale stats
konventioner, eller i den måde hvorpå man kan omgås dem. Og hvor Dansk ”Folkeparti”
står stejlt på at man skal melde Danmark ud af dem fuldt og helt, og
”Danmarksdemokraterne” tydelig på baggrund af Inger Støjberg langt større
erfaring fra de afgørende politiske indercirkler i Dansk Politik, er mere
moderate overfor spørgsmålet, og indstillet på, at ”fare med lempe”. Og
hvor Inger Støjberg s politiske indsigt også bevirker at hun ønsker at Danmark
bevarer en vis grad af medlemskab i et gerne svækket EU. hvad angår
organisationens overherredømme, og at hun også er klar over, at hun bør række
ind mod f.eks. Socialdemokraternes vælgere ved at erklære sig villig til at
bevare ”Arne” pensionen. Det står efter k-ommentar s mening klart efter
udsendelsen ”Det Blå Hjørne” d. 12/8 2022 i Radio 4, at ”Danmarksdemokraterne”
er et nyt og uprøvet parti, der alene får deres meget store meningsmålings
tilslutning, fra en stor gruppe borgere, der ikke har behov for de mange
politiske ords ofte indviklede terminologi. Men i kraft af Inger Støjbeerg kamp
med baggrund i de 60 dages fængsel, nu står frem som en person, der har modet
til at tale de etablerede magter midt imod, og derfor vinder de mange, der
ønsker en form for minimalistisk og overskuelig dansk politik gennemført. I
modsætning til Morten Messerschmidt, der har en fantastiks politisk debatevne
og veltalenhed, men hvor denne ikke ”går ind” hos den almindelige
dansker. Og hvor ”Nye Borgerlige” så står som en buffer mellem de to
øvrige partier, og sandsynligvis må nøjes med at samle de ”krummer” op, der
falder fra meningsudvekslinger mellem ”Danmarksdemokraterne” og ”Dansk
Folkeparti”. K-ommentar-klumme s konklusion efter denne ”Det Blå Hjørne” time i
Radio 4. d. 12/8 2022 kl. 11-12.00, er derfor, at det bliver spændende at
konstatere, hvor stor en del af den enorme interesse ”Danmarksdemokraterne”
magter at fastholde, og hvor langt ned omkring spærregrænsen ”Dansk Folkeparti”
må affinde sig i af komme, samt hvor meget der bliver til overs til ”Nye
Borgerlig” efter det kommende valg til Folketinget.
k-ommentar 13/8 2022.
Haderslev Kommune har d. 11/8
udsendt en pressemeddelelse vedr. et ”Handlekatalog” på Social og Handicap
området, der nu sendes i høring. D. 22/8 holdes der borgermøde om
”Handlekataloget”. Og baggrunden for handlekataloget, er at der skal være
balance i økonomien i de kommende år. ”Og det faktum, at vi får flere og
flere borgere med komplekse problemstillinger, og som har brug for hjælp,
er baggrunden for handlekataloget”, siger formanden for Social og Handicap
Udvalget Lene Bitsh Bierbaum. K-ommentar mener også at det faktum at der
indenfor området skal findes 33 millioner kr. i besparelser, må også være en
vægtig baggrund for omtalte ”Handlekatalog”. Det omtalte borgermøde
finder sted d. 22/8 2022 på Rådhuset, kl. 18.30-20.00. Og der er
tilmelding på e.mail: chrp@haderslev.dk
eller lasse@haderslev.dk
Haderslev Fjernvarme udsendte d.
12/8 en SMS vedr. en prisstigning på fjernvarmen pr. 1/9 2022. k-ommentar
mener det havde næsten været unaturlig, hvis ikke også priserne på Fjernvame i
Haderslev skulle stige i lighed med så mange andre steder i Danmark.
k-ommentar håber at prisstigningerne bliver moderate.
Kr. Dgbl. skriver 12/8:
”Folkeskolen har tabt den røde tråd”. Det er præsten og journalisten
Sørine Gotfredsen, der skriver: ”Det er som selve tanken om en folkets skole er
i færd med at smuldre”. K-ommentar mener, at det allerede i 1970-80 erne,
stod klart at, at dr var adskillige brist i ”Folkeskolen”, og hvor k. da
han og hans hustru skulle vælge børnenes skole, blev den katolske
friskole i Kolding, og hvor senere børnebørnene også har gået på private skoler
i Aarhus og København
JV. net. 11/8skriver: ”Fantastiske
priser og godt høstudbytte, holder hånden under svineavler. Lige nu er
der medgang for landmanden og hans kolleger”. Det er planteavler og
svineproducent Dennis Lauridsen, der i øjeblikket med de gode høstudbytter og
kornpriser tjener ind på ”gyngerne, hvad han sætter til på
karrusellerne”. K-ommentar mener det har altid været godt, hvis en
landmand havde flere produktionsgrene. For som det er tilfældet i år, at kunne
modvirke en nedgang i indtjeningen på svineproduktion med en opgang i
kornpriser.

Kommentarer
Send en kommentar