Gå videre til hovedindholdet

k-omentar-klumme 12/8 2022 / k-ommentar 13/8 2022.


Ovenstående billede relaterer til k-ommentar-klumme 12/8 2022 s omtale af bl.a. "Danmarksdemokraterne", der promoverer partiet som værende en del af den "Jyske muld".  Se den klumme og dagen 13/8 k-ommentar nedenfor.

k-ommentar.blogspot.com   k-ommentar-klumme 12/8 2022: ”Når en politisk vinder og en tilsyneladende politisk taber mødes”.  /  k-omentar 13/8 2022. Hvad k. hørte, så og mener om de forudgående, nutidige og kommende døgns aktuelle begivenheder.

K-ommentar-klumme 12/8 2022.

”Mødet mellem ”Danmarksdemokraterne” s  og ”Dansk Folkeparti” s ledere, og med ”Nye borgerlige” med som ”sekundant”.

Det var Radio 4, der havde taget det første initiativ til, at Inger Støjberg, og Morten Messerschmidt skulle mødes i radioens udsendelse ”Det blå Hjørne” d. 12/8 2022, kl. 11.00-12.00.  Og radioen havde så også inviteret ”Nye Borgerlige” s leder Pernille Vermund, der imidlertid var forhindret, og havde sendt FT. medlem Lars Bøje Matthiasen. Med som ”Tredje hjul i den blå gik”, og hvor ”Danmarks avisen”s redaktør Kasper Dahl skulle være ”Sekundant”.

Morten Messerschmidt havde imidlertid udlagt disse forlods aftalte invitationer, på Dansk Folkeparti s Sommergruppe møde 10/8 2022 i Roskilde, som en opfordring til Inger Støjberg, om at de to skulle mødes og tale om forskelle mellem deres to partier. Det blev således et udbredt medie emne i dagen 11/8, og hvorfor interessen for denne udsendelse også d. 12/8 2022, kl. 11.00, var optimal.

Morten Messerschmidt, var med fra Radio 4s studie i København, og Inger Støjberg var med fra Radioens hovedkvarter i Aarhus. Hvorimod det aldrig i løbet af udsendelsen, blev klart for k-ommentar, hvorfra Lars Bøje Matthiasen var med.  Men det stod fra starten af udsendelsen klart, at den voldsom store poltisket to eller trekamp blev det ikke.  For der er adskillige sammenfald mellem ”Danmarksdemokraterne” s og ”Dansk Folkeparti” s politiske synspunkter, og hvor ”Nye Borgerlige” s synspunkter, så også på mange måder lægger sig op ad de to andre partier s .  Timens ”politiske samtale”, mellem de tre, som k-ommentar opfattede den, mere end en diskussion, gik mest på ønsket om af komme ud af de internationale stats konventioner, eller i den måde hvorpå man kan omgås dem. Og hvor Dansk ”Folkeparti” står stejlt på at man skal melde Danmark ud af dem fuldt og helt, og ”Danmarksdemokraterne” tydelig på baggrund af Inger Støjberg langt større erfaring fra de afgørende politiske indercirkler i Dansk Politik, er mere moderate overfor spørgsmålet, og indstillet på, at ”fare med lempe”.  Og hvor Inger Støjberg s politiske indsigt også bevirker at hun ønsker at Danmark bevarer en vis grad af medlemskab i et gerne svækket EU. hvad angår organisationens overherredømme, og at hun også er klar over, at hun bør række ind mod f.eks. Socialdemokraternes vælgere ved at erklære sig villig til at bevare ”Arne” pensionen.  Det står efter k-ommentar s mening klart efter udsendelsen ”Det Blå Hjørne” d. 12/8 2022 i Radio 4, at ”Danmarksdemokraterne” er et nyt og uprøvet parti, der alene får deres meget store meningsmålings tilslutning, fra en stor gruppe borgere, der ikke har behov for de mange politiske ords ofte indviklede terminologi. Men i kraft af Inger Støjbeerg kamp med baggrund i de 60 dages fængsel, nu står frem som en person, der har modet til at tale de etablerede magter midt imod, og derfor vinder de mange, der ønsker en form for minimalistisk og overskuelig dansk politik gennemført. I modsætning til Morten Messerschmidt, der har en fantastiks politisk debatevne  og veltalenhed, men hvor denne ikke ”går ind” hos den almindelige dansker.  Og hvor ”Nye Borgerlige” så står som en buffer mellem de to øvrige partier, og sandsynligvis må nøjes med at samle de ”krummer” op, der falder fra meningsudvekslinger mellem ”Danmarksdemokraterne” og ”Dansk Folkeparti”. K-ommentar-klumme s konklusion efter denne ”Det Blå Hjørne” time i Radio 4. d. 12/8 2022 kl. 11-12.00, er derfor, at det bliver spændende at konstatere, hvor stor en del af den enorme interesse ”Danmarksdemokraterne” magter at fastholde, og hvor langt ned omkring spærregrænsen ”Dansk Folkeparti” må affinde sig i af komme, samt hvor meget der bliver til overs til ”Nye Borgerlig” efter det kommende valg til Folketinget.

 

k-ommentar 13/8 2022.

Haderslev Kommune har d. 11/8 udsendt en pressemeddelelse vedr. et ”Handlekatalog” på Social og Handicap området, der nu sendes i høring.  D. 22/8 holdes der borgermøde om ”Handlekataloget”. Og baggrunden for handlekataloget, er at der skal være balance i økonomien i de kommende år.  ”Og det faktum, at vi får flere og flere borgere med komplekse problemstillinger, og som har brug for  hjælp, er baggrunden for handlekataloget”, siger formanden for Social og Handicap Udvalget Lene Bitsh Bierbaum.  K-ommentar mener også at det faktum at der indenfor området skal findes 33 millioner kr. i besparelser, må også være en vægtig baggrund for  omtalte ”Handlekatalog”.  Det omtalte borgermøde finder sted d. 22/8 2022 på Rådhuset, kl. 18.30-20.00.  Og der er tilmelding på e.mail: chrp@haderslev.dk  eller lasse@haderslev.dk

Haderslev Fjernvarme udsendte d. 12/8 en SMS vedr. en prisstigning på fjernvarmen pr. 1/9 2022.  k-ommentar mener det havde næsten været unaturlig, hvis ikke også priserne på Fjernvame i Haderslev  skulle stige i lighed med så mange andre steder i Danmark. k-ommentar håber at prisstigningerne bliver moderate.

Kr. Dgbl. skriver 12/8: ”Folkeskolen har tabt den røde tråd”.  Det er præsten og journalisten Sørine Gotfredsen, der skriver: ”Det er som selve tanken om en folkets skole er i færd med at smuldre”.  K-ommentar mener, at det allerede i 1970-80 erne, stod klart at, at dr var adskillige brist i ”Folkeskolen”,  og hvor k. da han og hans hustru skulle vælge børnenes skole,  blev den katolske friskole i Kolding, og hvor senere børnebørnene også har gået på private skoler i Aarhus og København

JV. net. 11/8skriver: ”Fantastiske priser og godt høstudbytte, holder hånden under svineavler.  Lige nu er der medgang for landmanden og hans kolleger”.  Det er planteavler og svineproducent Dennis Lauridsen, der i øjeblikket med de gode høstudbytter og kornpriser tjener ind på ”gyngerne, hvad han sætter til på karrusellerne”.  K-ommentar mener det har altid været godt, hvis en landmand havde flere produktionsgrene. For som det er tilfældet i år, at kunne modvirke en nedgang i indtjeningen på svineproduktion med en opgang i kornpriser.

 

   

 

 


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

k-ommentar.blogspot.com D. 6/11 2025.

k-ommentar-klumme. D. 5/11 2025. Gudstjeneste på Pleje Centeret "Humletoften", kl. 10.00.  Det var menighedsråds medlem i Haderslev Domsogn, Inger Margrethe Jørgensen, der var pianist ved denne gudstjeneste. Og som i øvrigt blev indledt af sognepræst Kim Birger Nielsen Legarth med relations ord til "Alle Helgen", og som omfattede begreberne "Vemod og Glæde". Og hvor han samtidig mindedes Rita Østergard, "Humletoften", som gennem flere år har fulgt gudstjenesterne, men er død i perioden siden den seneste gudstjeneste. Vi sang: "Ingen er så tryg i fare", var fælles om "Trosbekendelsen", og sang: "Den store hvide flok vi se". Og hvor præst Kim i sine efterfølgende reflektions og prædiken ord, tog udgangspunkt i Gl. Haderslev Kirkes udsmykning i koret, som er et væld af kalkmalerier omhandlende hele "Alle helgen"  beretningerne fra "Johannes Åbenbaring", og som der var billeder af i gudstjenestens, so...

k-ommentar.blogspot.com D. 248 2025.

k-ommentar s facebook opslag, skal denne søndag d. 24/8 2025, relatere til Haderslev Domkirke, der skal være k-ommentar "Søndags Kirke". Der var lørdag d. 23/8 2025, kl. 15.00 vielse i Domkirken. Og hvor det i dag er sognepræst Kim Birger Nielsen Legarth, der denne "10. Søndag efter trinitatis", d. 24/8 2025, kl. 10.00 er liturg og prædikant. Se i øvrigt k-ommentar "Kirke-klumme" d. 25/8 2025 på: k-ommentar.blogspot.com (skriv ordene direkte på computeren, tablet eller mobil telefonens internets adresse linjer. Og uden de 3 x www. foran) k-ommentar-klumme. Omhandlende den gode og traditions rige oplevelse det var at være tilskuer til årets "Holberg i Gaarden" forestilling i "Ehlerssamlingen s Gaard", og hvor der i de  helt ideelle bygningsmæssige kulisser atter i uge 34 2025, er en  ny /gentagne "Holberg amatør teater forestilling" Nærværende klumme skriver overværede denne d. 23/8 2025, kl. 13.00.   "Maskerade" var ...

k-ommentar.blogspot.com D. 17/11 2025.

 k-ommentar-klumme. D. 16/11 2925."Familie Gudstjeneste i Hertug Hans Kirke, Haderslev, kl. 10.00. Det var kirketjener Orla Christensen, der havde kirketjener vagten, og han havde en "kirketjener-lærling" fra årets "Juniorkonfirmand hold i Haderslev Domsogn", der samtidig holdt afslutning, på deres aktivitets og undervisnings forløb, som assistent. Sognepræst Kirsten Münster var afløser for sognepræst Sofie Bonde Eriksen, der p.t. er ramt af et sygdoms forløb. Og hun konfererede med organist Julie Tabakova Vogel, om gudstjeneste forløbet.  Og ellers var det kirke og kultur medarbejder ved Haderslev Domsogn, Merete Berg, der har været juniorkonfirmandernes faste underviser og vejleder (sammen med Sofie Bonde Eriksen), som ved denne gudstjenesteafslutning bød os alle velkommen, og bad indgangs bønnen. Vi havde dog forinden, alle, været "stille" og havde lyttet til de 3 x 3 bedeslag som juniorkonfirmanderne havde lært at forbinde med ordene "Jeg - e...