Gå videre til hovedindholdet

K-ommentar-oplevelses-klumme 12/8 2022 / k-ommentar 14/8 2022.


Det var domorganist Henrik Skærbæk Jespersen, der sad på Haderslev Domkirkes hovedorgelbænk under "Orgelkoncerten d. 12/8 2022. Læs om denne unikke koncert oplevelse, samt dagen 14/8 s k-ommentar nedenfor. k-ommentar.blogspot.com  D. 12/8 2022.  k-ommentar-oplevelses-klumme.  Hvad k. hørte, så og mener om: ”Orgelkoncerten i Haderslev Domkirke d. 12/8 2022, kl. 16.30  /  Samt k-ommentar 14/8 2022.  Hvad k. hørte så og mener om de forudgående , nutidige og kommende døgns aktuelle begivenheder.

K-ommentar-oplevelses-klumme. 12/8 2022.

Det var i sandhed en ”lise” for  vore legemer, at kunne gå ind under Domens svale hvælv, denne fredag d. 12/8 2022, kl. 16.30, hvor solen skinnede fra en skyfri himmel udenfor, og sendte termometeret op på 30 gr.C..

Og det var i sandhed en ”lise” for vore musiske sjæle og ører, at høre ”en af vore egne”, nemlig domorganist Henrik Skærbæk Jespersen, der er uddannet fra Vestjysk Musikkonservatorium i 2007, med Søren Chr. Vestergaard som orgel lærer, og som har deltaget i masterclasses hos førende europæiske organister og har suppleret sine studier hos professor Hans Fagius, sidde på orgelbænken foran Domkirkens hovedorgel som solist ved denne koncert.  Henrik Skærbæk Jespersen blev ansat ved Haderslev Domsogn i 2007, og blev udnævnt til domorganist samme sted i 2011.  Han har foruden hans stilling som domorganist, også siden været leder af Haderslev Drengekor, har haft koncertvirke i Danmark, Norge, Sverige, England, Tyskland og Skotland.  Henrik Skærbæk Jespersen modtog i 2020 Frobenius Fondens store ærespris på 250.000,- kr..  Ved koncerten denne dag hørte vi:

Edward Elgar (1822-1890): ”Allegro Maestoso (fra sonate i G-dur), Chanson de matin”.  En spændende orgel komposition, som kom omkring mange facetter i orgelspillets store univers.

Cesar Fransk (1822-1890): ” Pièce Heroique”.  Lette livlige toneløb, stigende i intensiteten, og med sluttelige store toneudladninger.

Camilla Saint-Saëns (1835-1921): ” Fantasie, Es-dur (con moto – allegro di molto e con fuoco)”.  Letter lyse variationer, som kører I ring I con moto, og med mere markante toneudladninger I allegro delen.

Gabriel Faurè (1845-1924): ” Sicilienne, op. 78 (transk. Louise Robillard)”.  Og så den altid lyriske og afbalancerede Gabriel Faurè i hans fine komposatoriske stil.

Johann Sebastian Bach (1685-1750: ” Præludium & Fuga, D-dur, BWV 532”.  Og afslutningsvis, orgelkomponisternes mester Johan Sebastian Back, der som altid giver orgelkoncerterne værdighed fylde og kvalitet.  Og hvor vores domorganists fingerfærdigheds udholdenhed, blev bestået med bravour.

Kirketjener Inger Vognsen havde talt antallet af tilhørere til 122.  Og hvis ikke det fine vejrlig, trods alt denne dag var en konkurrent til orgelkoncerten, ville der sikkert have været endnu flere tilhørere til denne unikke oplevelse, hvor vi igen, igen, hørte vores domorganist dele sin virituose færdigheder med os alle.

TAK for en fin oplevelse.

Næste fredag d. 19/8 2022, kl. 16.30 er det domorganist i Sct. Petri Domkirke i Slesvig, der er orgelkoncertens solist.

Klumme skriver Kaj Kongsted.  k-ommentar.blogspot.com  Hvor ovenstående oplevelses-klumme lægges ind, sammen med et billede, og kan deles af alle.

 

k-ommentar 14/8 2022.

”Vandhaner uden vand, og kvæg uden græs: Europa lider under tørken”, skriver Kr. Dgbl. s Frankrigs korrespondent Birthe Pedersen, d. 10/8.  ”Hedebølgen er en forsmag på klimaforandringerne og har allerede konsekvenser for landbruget, flodtransporten og energi sektoren i Europa”, skriver hun.  K-ommentar, der oprindelig er uddannet landmand, har hele sit liv (nu 78 år), levet i frygt for disse tiltagende ofte lange perioder med tørke og manglende regn.  Og det er en frygt, som efter indgangen i pensionisternes rækker, ikke er blevet mindre, men derimod intensiveret i medfølelse med det landbrug, der er så afhængig af en naturlig regnmængde.

 

Torsdag d. 25/8 afvikles for første gang ”City løbet” i Haderslev s gader, iflg. JV. net. 10/8.  Det er muligt at vælge mellem 5, 10 og 15 km. løb, og for de mest ihærdige og trænede: ”Halv marathon”.  Det er indehaverne af ”Co sportsmassage/Kropsterapi” og ”Fit Trailan”, der er gået sammen om at arrangere løbet.  K-ommentar mener at det er et interesant og meningsfuldt arrangement.  Løbet skydes i gang ved Haderslev Rådhus, ved havnekajen,  kl. 17.00,  og der løbes gennem mange af byens gader, endnu medes butikkerne er åbne.  Der er fremstillet 2 forskellige medaljer til deltagerne i løbet. Den ene har ”Det røde Vandtårn” som motiv, og udleveres til de der gennemfører deres valgte løbs distance i 2022.  Og den anden har ”Haderslev Byvåben”, som motiv, og udleveres til de, der gennemfører deres valgte løbs distance i 2023.  Artiklen på JV. net. indeholder ikke oplysninger om tilmeldings frist og sted, men sådanne oplysninger kan sikkert fås hos arrangørerne.

 

”Børnepreiden får kritik”: Lad børn være børn” skriver Philip Christoffersen i Kr. Dgbl. d. 11/8.  ”Et folkekirkeligt priede-arrangement beskyldes for at trække seksualitets spørgsmålet ned over hovedet på børn”.  ”Folkekirken skal også være regnbuefamilie”, siger menighedsrådsformand ved Enghave Kirke i København.  k-ommentar mener at man skal aflyse alle pride arrangementer i 2022, med henvisning til smittefaren for abekopper. Og at fremtidige lignende arrangementer bør få en høj grad af mere anonymitet, hvis nogen overhovedet har behov for markering af sådanne særlige seksualitets dyrkelser.

 

k-ommentar ønsker sine læsere en god 9. søndag efter Trinitatis, d. 14/8 2022, hvor det er hele to evangelister der har ”Ordet”. Dels evangelisten Matthæus i sit 12 kapitel versene 32-48, og dels evangelisten Lukas i sit 18 kapitel versene 1-8, hvor begge de to evangelier omhandler Guds omsorg for os alle og i alle sammenhænge.

 

 


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

k-ommentar.blogspot.com D. 6/11 2025.

k-ommentar-klumme. D. 5/11 2025. Gudstjeneste på Pleje Centeret "Humletoften", kl. 10.00.  Det var menighedsråds medlem i Haderslev Domsogn, Inger Margrethe Jørgensen, der var pianist ved denne gudstjeneste. Og som i øvrigt blev indledt af sognepræst Kim Birger Nielsen Legarth med relations ord til "Alle Helgen", og som omfattede begreberne "Vemod og Glæde". Og hvor han samtidig mindedes Rita Østergard, "Humletoften", som gennem flere år har fulgt gudstjenesterne, men er død i perioden siden den seneste gudstjeneste. Vi sang: "Ingen er så tryg i fare", var fælles om "Trosbekendelsen", og sang: "Den store hvide flok vi se". Og hvor præst Kim i sine efterfølgende reflektions og prædiken ord, tog udgangspunkt i Gl. Haderslev Kirkes udsmykning i koret, som er et væld af kalkmalerier omhandlende hele "Alle helgen"  beretningerne fra "Johannes Åbenbaring", og som der var billeder af i gudstjenestens, so...

k-ommentar.blogspot.com D. 248 2025.

k-ommentar s facebook opslag, skal denne søndag d. 24/8 2025, relatere til Haderslev Domkirke, der skal være k-ommentar "Søndags Kirke". Der var lørdag d. 23/8 2025, kl. 15.00 vielse i Domkirken. Og hvor det i dag er sognepræst Kim Birger Nielsen Legarth, der denne "10. Søndag efter trinitatis", d. 24/8 2025, kl. 10.00 er liturg og prædikant. Se i øvrigt k-ommentar "Kirke-klumme" d. 25/8 2025 på: k-ommentar.blogspot.com (skriv ordene direkte på computeren, tablet eller mobil telefonens internets adresse linjer. Og uden de 3 x www. foran) k-ommentar-klumme. Omhandlende den gode og traditions rige oplevelse det var at være tilskuer til årets "Holberg i Gaarden" forestilling i "Ehlerssamlingen s Gaard", og hvor der i de  helt ideelle bygningsmæssige kulisser atter i uge 34 2025, er en  ny /gentagne "Holberg amatør teater forestilling" Nærværende klumme skriver overværede denne d. 23/8 2025, kl. 13.00.   "Maskerade" var ...

k-ommentar.blogspot.com D. 17/11 2025.

 k-ommentar-klumme. D. 16/11 2925."Familie Gudstjeneste i Hertug Hans Kirke, Haderslev, kl. 10.00. Det var kirketjener Orla Christensen, der havde kirketjener vagten, og han havde en "kirketjener-lærling" fra årets "Juniorkonfirmand hold i Haderslev Domsogn", der samtidig holdt afslutning, på deres aktivitets og undervisnings forløb, som assistent. Sognepræst Kirsten Münster var afløser for sognepræst Sofie Bonde Eriksen, der p.t. er ramt af et sygdoms forløb. Og hun konfererede med organist Julie Tabakova Vogel, om gudstjeneste forløbet.  Og ellers var det kirke og kultur medarbejder ved Haderslev Domsogn, Merete Berg, der har været juniorkonfirmandernes faste underviser og vejleder (sammen med Sofie Bonde Eriksen), som ved denne gudstjenesteafslutning bød os alle velkommen, og bad indgangs bønnen. Vi havde dog forinden, alle, været "stille" og havde lyttet til de 3 x 3 bedeslag som juniorkonfirmanderne havde lært at forbinde med ordene "Jeg - e...