k-ommentar.blogspot.com k-omentar-oplevelses-klumme d. 26/10 2022, kl. 19.30. Kulturhuset ”Bispen”, ”Månesalen, Haderslev: ”Haderslev Arkiv og Museumsforening. Foredrag. / k-ommentar 27/10 2022. Hvad k. hørte, så og mener om nogle af de forudgående, nutidige og kommende aktuelle hverdags begivenheder.
k-ommentar-oplevelses-klumme 26/10 2022.
Det var denne aften det andet af i alt fire foredrag,
arrangeret af Haderslev Arkiv og Museumsforening i efteråret 2022, og som har
fælles temaet: ”Sønderjysk Søfart”. Ved det første foredrag var det tiden
1600-1814 der blev foredraget om. Og denne gang var det så årene 1814-1920, som
historiker, afdelingsleder ”Historie Haderslev”, ”Slesvigske Vognsamling m.m.”
Mikkel Leth Jespersen, der holdt sin del af de samlede foredrag, og hvis emne
denne aften havde titlen: ”Verden ligger åben”. Og som var en fortælling om, at
efter Englands krigen 1814, blev Sønderjysk Søfart genopbygget, og hvor det
især var byerne Aabenraa der var i fokus med skibsbygninger/ frihandel, og
Flensborg med handel/søfart.
Vi var ca. 75 tilhørere, da formanden for Haderslev Arkiv og
Museumsforeningen Hans Aage From bød velkommen, og orienterede om salg af et
par bøger om ”Sønderjysk Søfart, og som aftenens foredragsholder er
medforfatter til, deer er udkommet og kunne erhverves denne aften. Vi sang ”En
sømand har sin enegang”, akkompagneret af Henning Sørensen. Mikkel Leth
Jespersen, orienterede derefter kort om sin baggrund, hvor han tidligere har
været ansat ved ”Museum Sønderjylland”, med særlig fokus på ”Sønderjysk Søfart”
og bl.a. ved det nu, grundet den p.t. værende energikrise, lukkede ”Søfarts
Museum” i Aabenraa. Og inden han blev ansat ved ”Historie Haderslev”, hvor han
gennem det seneste år har været en initiativ afdelingsleder på bl. a.
”Slesvigske Vognsamling, med forskellige former for publikums tiltrækkende
sær-arrangementer.
Og så fik vi derefter en meget fin og vægtig fortælling om
”Sønderjysk Søfart 1814-1920”. Og hvor de to store omdrejningspunkter var
byerne Aabenraa og Flensborg. Vi så på ”Månesalen” s stor skærm,
billeder af bl.a. den meget fremtrædende person Jørgen Bruhn, og en række af de
skibe han dengang dels byggede i Aabenraa, og senere på sit eget skibsværft på
øen Kalv-Ø i Genner bugt, som han købte til formålet, og hvorfra nogle af
tidens dengang bedste og hurtigste skibe udgik, heriblandt tidens mest berømte
skib ”Cimber”, og blev grundlaget for hans store betydning for datidens
Sønderjyske søfart. Sideløbende var der så på Aabenraa Havn 5-6
forskellige andre ”skibsværfter”. Idet et ”skibsværft” dengang i midten af 1800
tallet foregik på strandbredden, hvor man byggede de sejlførende træskibe op,
fra bunden af, og hvor det som regel var det kommende skibs kaptajn, der var
tilsynsførende under bygningen, og ved hjælp af forskelligt tømmer udlagt på
stranden, udvalgte det bedste til hans skib. Når de enkelte skibe var
færdigbyggede sejlede kaptajnen derpå fra Aabenraa med sit skib, og kom som
regel ikke tilbage til byen igen, men var på bestandig langfart på
Verdenshavene. Mikkel Leth Jespersen, viste os løbende er række fine
billede af de forskellige skibe på storskærmen. Ligesom han havde en særlig
fortælling om kaptajns fruerne, der ofte kom ud og var med på de lange
sørejser, og hvorfra vi har en del dagbogs optegnelser fra, som giver os et
fint indblik i denne helt specielle oplevelse det har været at leve på og med i
disse skibes dagligdage.
Der var den ordinære kaffe pause. Og efter denne fik
vi Mikkel Leth Jespersens fortsættelse af hans fortælling, og hvor han også
inddrog Sønderborg havn, i fortællingen , som et vægtigt led i ”Sønderjysk
Søfart”, og ligeledes byerne Marstal, Slien og Kappeln. Medens Haderslev
aldrig blev en stor søfart by, grundet den lange og ofte til-mudrede
fjord. Han var også omkring søfarten på vestkysten af Sønderjylland, som
dog aldrig fik nogen væsentlig betydning. Foredraget sluttede med
beretningen om de første damp-skibes bygning, og hvor det især var Flensborg
der var det store omdrejnings punkt, idet der her blev installeret et reelt
skibsværft for bygning af stål skibe med damp motorer. Et skibsværft som består
den dag i dag. Og hvor Aabenraa aldrig kom til at få fodfæste, idet den dengang
førende skibs redder Michael Jepsen, døde inden de tegninger som han
dengang fik udarbejdet for et stål-damp-skibs værft i Aabenraa aldrig blev realiseret.
TAK til Mikkel Leth Jespersen for en virkelig interessant
fortælling om ”Sønderjysk Søfart 1814-1920”. Ved det næste foredrag i
serien d. 10/11 2022, samme tid og sted, er det museumsinspektør Karsten
Hermansen, Marstal Søfartsmuseum, der behandler emnet: ”Fra fragtfart til
fritidssejlads, fra 1920”.
Klummeskriver Kaj Kongsted.
k-ommentar.blogspot.com Hvor ovenstående k-ommentar-oplevelses-klumme
bliver lagt ind sammen med et, (desværre lidt sløret) billede af Mikkel Leth Jespersen. Og kan
deles af alle.
k-ommentar 27/10 2022.
JV. net. 25/10 beretter om folketingsmedlem og kandidat ved
det kommende valg Karina Lorenzen Denhardt, Kolding, hvis valgplakater i Nr.
Bjert, først blev revet ned, hvorefter hun satte dem op igen, men nu er blevet
overmalet med hagekors og jødestjerner. Hun har nu meldt hærværket til
politiet. K-ommentar mener at sådanne hærværk bør meldes til politiet, selv om
det er tvivlsomt at det fører til nogen opklaring af hærværket.
”Maja sultede sig selv i årevis: Men det var psykiatriens
svigt, der næsten kostede hende livet, mener hendes mor”, skriver JV. net.
24/10. k-ommentar mener at vore medier er fyldt med forskellige historier
af lignende karakter, omhandlende psykiatriens svigt, og hvor medierne er meget
villige til at stille de forskellige problematikker videre til valgkamp
partiers mange opstillede politikere. Hvad skal der gøres, og hvorfor har
de nuværende FT. medlemmer ikke gjort noget ved disse problematikker for
længst. K-ommentar mener det er alt for let-købt af mediernes journalister,
at stille spørgsmålene videre til politikerne, og kræve svar på nogle
problematikker, som de ikke har nogen forudsætninger for at besvare. Idet vi
ofte erfarer, at der er bevilliget store økonomiske midler på området, men at
det ikke er ensbetydende med at problematikkerne dermed bliver løst. For
de kræver ofte stor medicinsk-faglige indsigt. Og hvor ovenstående
eksempel i første omgang bør stilles videre til pigens mor og far, for at
være de nærmeste til, samme med psykiatriens specialister, at finde en
tålelig løsning på.
Kr. Dagblads ”Morgensamling” har d. 25/10 (og for anden dag
i træk) fokus på det faktum, at partiet ”Moderaterne” nu står til at få 11,5 %
af stemmerne, iflg. meningsmålingerne forud for FT. valget 1/11 2022. Og
det er igen avisens politiske redaktør Henrik Hoffmann-Hansen, der indirekte
stiller spørgsmålet:” Hvordan er det muligt at den så ofte skandale ramte
politiker Lars Lykke Rasmussen, måske gennem en rolle som ”kongemager”, kan
skimte statsminister posten”?. K-ommentar mener det er et udtryk for en
bekymrende tendens, som præger størstedelen af det danske samfund: ”Hvis de
fleste medierne får fat i en historie som de kan høste profit på, så kører de
blindt ud af den vej, uden hensyntagen til andet end omtalte profit både
journalistisk og økonomisk. Det gælder dog ikke Kr. Dagblad, som nærværende
omtale bevidner. Men denne sag er et tegn på danskernes generelle personlige
naivitet og manglende dømmekraft. (Se også k-ommentar d. 26/10 afsnit 3.)
Ovennævnte ”Morgensamling” har også historien om at den
tidligere på året, fallerede 3F. formand Per Christensen, tilsyneladende er ved
at rejse sig igen, efter hans fald fra ”magtens tinde”, grundet hans seksuelle
dobbelt liv. K-ommentar mener man skal i sådanne sager passe på med de
”løftede pegefingre”, for de kan bevirke at en person ”dømmes ude” totalt og
for bestandig. Hvilket for Per Christensens vedkommende ville være ufortjent.
Kommentarer
Send en kommentar