Det er også anonyme ord, der denne mandag d. 15/6 2026, står på vendekalender bladet: "På et tidspunkt gælder det om ikke at lære mere, og få mere teori proppet i sig, men at omsætte teorien til praksis, og til konkrete handlinger"!
Og teksten har så en relation til den unge mand, der sandsynligvis er i gang med eksamens læsning.Det var vinderen af "DR s Top 100 sangliste", sangskiveren og sangkomponisten Anne Linnet, der også havde skrevet præludiet til gudstjenesten på "Dramaten", søndag d. 14/6 2026, kl. 10.00, og som blev spillet og sunget af organist Judith Kristesen og hendes Ungdoms og Solsikkekor, fra Gl. Haderslev Kirke og Sogn, og som havde tittelen: "Størst af alt er kærlighed".
(Det er Judith Kristesen, vi ser sidde ved el-klaveret mellem to af sangerne). Vi havde forinden hørt bedeslagene på "Tempelklokken", og vi sang: "Det dufter lysegrønt af græs", samt lyttede til og sang med på vekselbøns temaet: "Vi folder vore hænder, nu hører Gud vor bøn", ledet af sognepræst Jakob Dam Knudsen. Ligesom lægmandslæse teksten blev læst af Mirijam Viberg. Vi sang: "Du som gir os liv og gør os glade", og fik "ord til tegn" prædiken af præst Jakob.Og hvor temaet var et vue over alle de "Jesus-fortællinger" vi mødet i bibelens "Nye Testamente". Og som sluttede med fortællingen, om at vi alle er forpligtigede til at være hinandens budbringere overalt og altid i vores liv! Vi sang: "Lille Guds barn hvad skader dig"! Og nadveren var kontinuerlig. Efter salmen: "Spænd over os dit himmelsegl", fik vi "Velsignelsen". Og gudstjenesten sluttede med salmen: "Han har den hele vide verden"". Postludiet var "Må din dag få glæde", af Arne Andreasen, sunget og spillet af organisten og koret.Kirketjener Lis Brusgaard Nielsen, havde styr på de praktiske forhold omkring gudstjenesten. Og bagefter var der frokost samvær på cafeen "Et rart sted at være".Tak for en god gudstjeneste oplevelse!Den gode oplevelse, blev så gentaget denne søndag d. 14/6 2026, kl. 14.00, hvor museumsinspektør em. Lennarth S. Madsen, tidl. "Museum Sønderjylland", holdt det annoncerede foredrag: "Vandet kommer. Den historiske baggrund for Jomfrusti Projektet"!
Og hvor vi i sandhed erfarede, at muligheden for at lægge sådanne foredrag ind i "Rådhussalen", i stedet for ude på udendørs scenen "Dramaten", er et absolut gode. Dels fordi man er læ for det bygevejr, som denne søndag bød på, og dels, og ikke mindst fordi storskærms billederne er så klare og fine i "Rådhussalen".Det var samtidig opløftende at se en helt fyldt "Rådhussal", og som vidner om at mange i den modne alder, + 70, der sandsynligvis har hørt Lennart Madsens altid veldokumenterede og vel redigerede fortællinger om Haderslev tilbage fra 1000 tallet, i en eller flere forskellige sammenhænge før, men hvor billederne denne gang var ny redigerede. Og ikke mindst en del af de yngre generationer, som vi også spottede blandt de mange tilhørere, var meget lydhøre overfor Lennart Madsen s unikke fortælle evne, når vi et tilbage i 1000 tallet og fremover, er en stor oplevelse hver gang. Tak for en virkelig god foredrags oplevelse.Ovenstående billede viser så en del af den nu færdige "Hertug Hans Park", og som er resultatet af det p.t. næsten helt færdige "Jomfrusti Projekt"."Sønderjyder får Danmarks største lade park". skriver JV. net. Haderslev, d. 12/6 2026.
Oprindelig var det meningen, at "Lade parken", som ligger ved motorvejs afkørsel Haderslev Nord, skulle være åbnet i fjerde kvartal af 2026. Men firmaet "Clever", når ikke at få den færdig. k-ommentar mener at med den voldsomme stigning i antallet el-biler, vil der sandsynligvis blive behov for den nye lade park. selv om der fra nyt-året 2026-27, ikke mere vil være så gunstige skatte fradrags muligheder for overgang til el biler.Klumme skriver: Kaj Kongsted. k-ommentar.blogspot.com









Kommentarer
Send en kommentar